Monday, February 21, 2011

M@m@ s@KiT keP@L@


Sakit kepala dtg lagi....aduhhh....da lme da x cm ni...sejak pregnen dlu mne ade nye...skrg dtg lagi...nk ckp sbb bgn awl, aku rs tetiap ari aku bgn awl...(semenjak ade ARYAN)..STRESS ke?
ntah...yea kot...myb sbb terlalu pk ttg EBM yg semakin merudum...huuuuhh....mengadap laptop? lg la rs bagai ditarik2 rambut ni haaa....

jiwa da melayang kt umah da nii...xsabar nk jumpe ank..tp...ari ni dpt lak penyakit yg paling aku xsuke...MIGRAIN.....nk tercabut kepala otak rsnye..dok searching internet, aku terjumpa la fakta2 kt bwh ni...

5 faktor migrain ialah:

1. Psikologi — Tertekan, keresahan, marah, pertukaran kerja, kemurungan, kejutan, terlalu gembira, terlalu letih, risau dan cuti.
( haaa...aku suke faktor tertekan ni...stress pk psl EBM merudum)

2. Pemakanan — Tidak makan, berdiet, jadual makan tidak menentu dan jenis makanan seperti coklat, keju, makanan bergoreng, limau, wain merah, monosodium glutamat dan kafein.
(mkn x ikut waktu mmg kene ngn aku)

3. Fizikal — Membongkok, kurang tidur, bekerja mengikut syif, perjalanan jauh yang melewati zon waktu (menyebabkan jet-lag), bangun lewat, perubahan cuaca dan mandi air panas.
(Kurang tdo mmg sesuai utk aku-psl ade baby)

4. Fisiologi — Haid, makan pil perancang, bunyi atau bau yang terlalu kuat dan tajam, merokok serta kesan pil tidur.
(myb psl merokok...oppss bkn aku yg merokok tp my hubby-x tahan bau asap rokok)

5. Optik — Cahaya terlalu terang, silau dan terlalu lama menatap skrin komputer atau menonton televisyen.
(suke faktor terlalu lama menatap skrin laptop psl asik berFB n berblogging)



No comments: