Thursday, April 7, 2011

Lel@ki Bu@t KeRj@ rUm@h....????? PerLu kE??

sumber : google

Juz nk sharing...sharing is loving...back 2 question....

Perlu ke lelaki buat kerja rumah?????? maksudnya bukan jadi "mr mama" all the time yea..mungkin bagi lelaki kerja rumah 2 keje si isteri atau orang pompuan, dan keje orang lelaki sebenarnya hanya buat keje2 berat such as betulkan lampu rumah, betulkan paip bocor dan mcm2 lagi la keje2 yang pompuan x mampu buat...kalo nk dihujahkan perkara mcm ni memang x abis2 la...ramai yg menentang habis-habisan...

sebenarnya bagi pendapat saya lah, tak salah kalo si suami atau si lelaki nk tolong buat keje rumah...bukan menjatuhkan maruah silelaki pon..sbb bg sy kalo lelaki yg ringan tulang ni boleh la di anggap macho...tak kan semua keja nk suruh isteri yang buat...btol x? kalo isteri yang bekerja mereka pon tau erti penat jugak...sama la mcm u all kaum adam...bila si suami ringan tulang isteri mana yang x bangga ada suami macam u all?

contohnya dalam kehidupan saya..kalo saya mampu buat kesemuanya, saya tidak akan atau NEVER suruh en babah tolong saya..tapi disebabkan saya tidak mampu untuk melakukan semua kerja ini, jd saya perlukan pertolongan en babah..tp saya mmg puji en babah kerana en babah bukan seorang yang berat tulang...penyakit berat tulang en babah akan datang dikala "bulan mengambang"...heee...maksudnya ialah bila en babah tau yang saya sememangnya dah separuh mati buat kerja rumah...

sepanjang saya berkahwin dengan en babah, seingat saya baru 3x saya basuh dan sidai baju...sebab apa?? bukan sbb saya malas tp tasking ini adalah tasking en babah...heee...mmg kami da buat perjanjian after we got married...macam 2 kan senang...teringat semula kata2 ustaz yang bagi "talk" masa pergi kursus kawen setahun lebih yang lalu...perlunya ada MOU (memorandum of understanding) among each couple...heee...barulah rumah tangga akan bahagia...janji kedua-dua pihak faham pasangan masing-masing...

Persoalan ini juga kekadang ade kite dgr...."bukan ke buat kerja rumah 2 tugas isteri???" yeaaa...mmg betol tugas isteri tapi si suami perlu faham...TAPI bukan semua kerja si isteri yang kene buat..mcm superwoman pulak kalo cm 2....so, x salah kalo sama2 buat kerja sebabnya 2,2 bukanlah superman & superwoman...ok!!!!!!!

Topik ini saya tulis kt blog saya sebab topik ni sentiasa menjadi perbualan antara saya dan en babah....Mmg x abis2.....so, kpd kengkawan yang nk "share" idea atau pandangan, sila2 kan lah....


No comments: