Wednesday, October 31, 2012

Pantang.....ohhh...pantang...

Assalamualaikum....

31 Oktober 2012, sudah 8 ari me mula berpantang selepas melahirkan bb yg kedua....luka jahitan kt bwh pon da semakin beransur pulih....kesihatan me pon setakat ni alhamdulillah....bb? alhamdulillah sihat jugak...

Cerita pasal berpantang ni bagi yang telah melaluinya memang dah tau betapa perit jerihnya nk menunggu 44 ari....setiap orang pantangnya mungkin sama dan mungkin berbeza....begitu jugak la me....pantang masa first bb & second bb x byk bezanya...cuma yang paling ketara, berpantang kali ni, me berpantang umah mak mentua...

Biasalah, bila berpantang bukan umah sendiri, lain 2 memang lain, tp nk xnk, kne laluinya juga....rupanya, mak mentua me ni banyak jugak pantang larangnya....mau penat nk mengikutnya...tp kalo x diikut, terase pulak ati die....tp me paling respect jugak kt mak mentua pasal me xperlu nk ikut semua cara berpantang mcm dia dulu2....mak mentua me turut mengambil kira perasaan me dengan bertanya cara me berpantang masa first bb dulu....kiranya, mak mentua me ni x membelakangkan perasaan me la....hehhee...syukur...syukur.....

Me pon x terase mcm tertekan sgt, psl kali ni hubby btol2 jg me & anak2....x sangka pulak hubby dapat cuti lama....hampir 1 bulan...maklumla berkhidmat dengan TUDM byk keistimewaannya...kalo da dpt cuti mmg leh cuti lama..tp kalo da keje, mmg kene keje...bermula dr pkul 7 pg, rutin harian hubby da bermula utk menguruskan kami anak beranak...seawal 8 pg lagi me da mandi dengan air mandian rempah mustika ratu yang disediakan oleh hubby....tugas hubby akan berakhir bila kami anak beranak da tdo pada sebelah malamnya....terase bertuah badan sbb xperlu nk buat semua..berpantang kali ni me pilih set bersalin MUSTIKA RATU...

PIC : ihsan dari google

Untuk pengetahuan u olls, setakat hari ini jugak, me berjaya memakai bengkung dari pagi sampai malam...masa anak first dulu, bengkung hanya pakai siang je..pasal pe? pasal sangat RIMAS pakai bengkung ni...mana xnya, nk duduk sgt x selesa...kali ini me x pakai bengkung yang me beli 2...kali ini me pakai bengkung hasil turun temurun mak mentua....bengkung buatan sendiri....memang selesa jugak...hanya memerlukan kain sepanjang 12 meter aje...lebarnya xde la lebar sgt...ikut kesesuaian..dililit dan diikat dibadan macam bengkung yang dibeli 2....tp bengkung buatan sendiri ni lagi selesa..kalo x caya, u olls leh try buat bila nk berpantang nnti...

Pasal breastfeeding pulak, kali ni pon sama jugak...me tetap teruskan utk breastfeed....sebut psl breastfeeding, kali ni memang agak mencabar jugak....susu kali ni x memberangsangkan mcm first bb dulu...risau memang agak risau....tp me tekad jugak utk menyusukan bb fully smpi 2 thn...bila asik fikirkan pasal susu badan yang agak sedikit ni, hati memang rs gundah gulana....nk pk negatif, xbole (berdasarkan pembacaan).....bila sesi mengepam je pada hari kelima hanya dapat setengah OZ....tp rs syukur sebab setiap hari susu yang dipam ada peningkatan....tp still x byk...utk pengetahuan u olls, walaupon mcm 2, tp me rs sgt bersyukur sebab bb xpnh kurang utk menyusu....siap bole tdo lena lagi...sebagai support jugak, hubby siapkan beli buku penyusuan lagi...ade byk info dalam buku 2...antaranya ialah psl kurangnya susu badan pada awal kelahiran bayi...rupanya salah faktor disebabkan banyak kehilangan darah ketika bersalin...patutla...memang ms bersalin hari 2,memang banyak darah yang kua...sbb luka banyak...myb itu adalah salah satu faktornya....papepon, kalo me nk teruskan jugak penyusuan ni, me memang kene banyak pk positif...insyaallah...

Buku penyusuan yang me maksudkan tajuknya ialah : HEBATNYA SUSU IBU...karya RITA RAHAYU OMAR...terbitan KARANGKRAF..Harganya : RM23.00 bagi Semenanjung Malaysia & RM 26.00 bagi Sabah & Sarawak.

Kt bawah ni gambar kulit depan & belakang buku...


p/s : memang x rugi beli buku ni..banyak manfaat & ilmu yang mungkin kita x tahu...

4 comments:

mama-ira said...

wahhh bagus2... pantang baik2 tau... jaga diri...mesti solid molid pas nih... info baik utk ilmu breastfeed nih.. akk nak gi cari buku ni jugak... hehe

lady butterfly said...

hahaha....insyaallah kak...emm..buku ni mmg bagus kak...baca pon x bosan..

wisata bakti alam said...

kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
semoga bisa jadi semangat
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

wisata bakti alam said...

kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
semoga bisa jadi semangat
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)